Sivut

maanantai 9. maaliskuuta 2015

Riehakkaasti Lumella tapahtumassa auringonpaistetta ja iloista mieltä!

Santasport Lapin Urheiluopiston ja Rovaniemen Energian yhteistyössä järjestämä Riehakkaasti Lumella tapahtuma kutsui jälleen perheet läheltä ja kaukaa nauttimaan auringonpaisteesta ja hauskoista lumiaktiviteeteista.
Sisäliikuntapuisto Funparkin oma maskotti Fani leikitti ja tanssitti perheen pienimpiä ja isompiakin Lapin Urheiluopiston hiihtomaassa viime sunnuntaina.


Riemukkaan päivän ohjelmassa oli mm. tarkkuutta vaativia heittopelejä.

Tässä äärimmäistä keskittymistä vaativa taidonnäyte.


Reipas lumikenkäilijä valmiina vaaran valloitukseen.

Kohti pulkkamäkeä Fanin kyydissä!

Pulkkamäessä on tunnelmaa!
Fanilla taitaa pelottaa laskea pulkkamäestä, kun siinä saattaa tulla aivan hurrrrjat vauhdit. Hän tyytyi siis  pulkkakyytiin tasaisella maalla...

Kaiken riehakkaan riemukkaan lumimeiningin keskellä on hyvä välillä pysähtyä ja tankata, että jaksaa, kyllä tällä kelillä maistuvat mehu ja makkara. 

                    
                       Frisbeegolf vaatii paitsi keskittymistä myös tekniikkaa ja äärimmäisyyksiin hiottua tarkkuutta.

Ja sinne meni!
Lumitaideteosten rakentamisen upeita taidonnäytteitä!
    Kuvat: MiCi Photography
    Teksti: Sini Yli-Suvanto






perjantai 27. helmikuuta 2015

Hallitseva keihäänheiton Euroopan mestari Antti Ruuskanen Lapin Urheiluopistolla 26.2.2015


Antti Ruuskasen viime vuosi huipentui Euroopan mestaruuteen ja alkanut vuosi pyörähti käyntiin Etelä-Afrikasta ja jatkuu kotimaan vierailun jälkeen taas ulkomailla leireillen. Napapiirillä urheilijatähti malttoi vierailla kokonaisen päivän osallistuen vierailevana puhujana yrittäjien hyvinvointipäivään Lapin Urheiluopistolla.

Sain tilaisuuden jututtaa Anttia kauden tavoitteista ja tämän hetken meiningeistä yleensäkin kierrellessämme Lapin Urheiluopiston tiloihin tutustuen. Ja juttua riitti!
 
Talvella kilpaileminen jää vähemmälle, mutta ulkomaan leireillä treenaaminen on sitäkin tehokkaampaa. Tämän vuoden tavoitteista mainittakoon se niin lähellä ollut (21cm) Pielaveden ennätys, joka olisi tarkoitus rikkoa tulevana kesänä tai siis "jos vaikka vahingossa". Lisäksi Olympiapronssimitalistia odottavat elokuussa MM-kisat Pekingissä.


Seuraamme liittyivät Lapin Urheiluakatemian valmentajaopiskelijat Sofia ja Joni ja saimme keskusteluumme näkökulmaa myös  nuorten urheilijoiden opiskelusta ja urheiluakatemiatoiminnasta. 

Antti on intohimoinen penkkiurheilija, hän seuraa suomalaislajeja, lajia kuin lajia, joissa suomalaiset ovat edustettuina. Lapin Urheiluopiston harjoitteluolosuhteita hän pitää todella hyvinä ja monipuolisina. Ensilumesta puhuttaessa Antti kertoi kauden ensimmäisen perinteisen tyylin hiihtolenkkinsä päättyneen huonosti sauvan katketessa kesken hiihtolenkin. Hiihtolenkki ei tietenkään päättynyt siihen, vaan jatkui, yhdellä sauvalla. 

Myös Urheiluopiston uudehkot painonnostotilat tekivät vaikutuksen, Antin omassa treeniohjelmassa voimaharjoittelua on kolmisen kertaa viikossa.

Santasport CMS-kuntosalilta löytyi tuttuja laitteita ja harjoitteita, joita Antti suorittaa omassa treeniohjelmassaankin.


Santasport Lapin Urheiluopiston väki toivottaa Antille tsemppiä kauden tavoitteisiin ja toivottavasti saamme hänet tänne Lapin Urheiluopistolle jälleen vierailemaan!

teksti ja kuvat: Sini Yli-Suvanto
 



maanantai 23. helmikuuta 2015

Landsteden koulutuskuntayhtymän edustajat Lapin Urheiluopistolla 15.-18.2.2015


Landsteden koulutuskuntayhtymän edustajat Hollannista vierailivat Lapin Urheiluopistolla 15.-18.2.2015

Liikunta-alan ja urheilupainotteisen yleiskoulun rehtori Thomas van der Staak, luonto- ja seikkailuliikunnan sekä lumilautailun opettaja Arian van Arkel, liikunnan sekä soveltavan liikunnanopettaja, lentopallovalmentaja Harry van der Brink sekä elämysliikunnanopettaja Doreen Hamer olivat ensimmäistä kertaa Rovaniemellä. Tavoitteina oli tutustua Lapin Urheiluopiston ammatillisen koulutuksen, urheiluakatemian ja valmennuskeskuksen toimintaan sekä muihin Lapin Urheiluopiston palveluihin. Vierailun isäntänä toimi urheiluopiston kv-koordinaattori Markus Memonen. Kyseessä oli vastavierailu Rovaniemen delegaation käytyä ensin tutustumassa Landsteden toimintaan marraskuussa 2014 Lapin Urheiluopiston rehtori Ritva Pekkalan johdolla.

Vierailijat tutustuivat Lapin Urheiluopiston toimintaan opettajiemme Harri Turpan, Sari Bergman-Hartikaisen, Timo Kalmakosken sekä huippu-urheiluakatemiakoordinaattori Juuso Toivolan ja valmennuskeskuspäällikkö Mikko Pohjolan johdolla, unohtamatta Luonto- ja seikkailuliikunnan opettaja Oula-Matti Peltosta. Ohjelmassa oli tutustumista ulkoilma-aktiviteetteihin turvallisuuskysymyksineen sekä aktiivista liikkumista toimintaympäristössämme mm. lasketellen ja hiihtäen. Pääsivätpä vierailijat testaamaan kalaonneaankin pilkillä, minne matka kävi potkukelkkaillen.

Vierailun aikana selvisi, että koulutusorganisaatioilla Napapiirillä ja Hollannissa on paljon yhteistä. Vuorovaikutuksessa löytyi erittäin hyvä pohja keskustelulle ja kaikkien osa-alueiden kehittämiselle analysoimalla, miten kumpikin ajattelee ja toimii. Hollannissakin on tuloillaan ammatillisen koulutuksen tutkintouudistus, joka on hyvin lähellä suomalaista ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittämistä (TUTKE). Hollannissa valtakunnan tason ohjaus ja seuranta on erittäin tiukkaa: säännölliset tarkastajakäynnit ja tuloksellisuuden seuranta johtavat voimakkaaseen reagointiin, mikäli havaitaan, etteivät suunnitellut tavoitteet ole täyttymässä.

Jatkosuunnitelmiin kuuluvat vierailut Landstedessä urheiluopiston valmentajien ja opettajien toimesta. Myös opiskelijavaihtoa suunnitellaan jo lähitulevaisuuteen, esimerkiksi jonkun akatemiaopiskelijan toimesta. Huippu-urheilu on Landstedessä vahvasti läsnä, joten akatemiaurheilijan on mahdollista saada erittäin ammattitaitoista  huippuvalmennusta tietyissä lajeissa. Lisäksi Landsteden toiminnassa halutaan tuoda esille ja painottaa sosiaalista ulottuvuutta ja korostaa vuorovaikutustaitoja kaikessa toiminnassa.   

Kuva: Markus Memonen   


maanantai 2. helmikuuta 2015

Lapin Urheiluopistolla keskusteltiin monialaisesti liikunnasta ja huippu-urheilusta

Lapin Urheiluopistolla tarkasteltiin Olympiakomitean ja Rovaniemen liikunnallisen yhteistyön mahdollisuuksia 28.-29.1.2015.

Mukana Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön johtajan Mika Kojonkosken, Urheiluakatemiajohtaja Markus Kalmarin, Urheiluakatemiaohjelman valmennuspäällikkö Antti Paanasen sekä osaamisohjelman johtaja Sami Kalajan lisäksi oli Lapin Urheiluakatemian oppilaitosten edustajia ja valmentajia huippu-urheiluakatemiakoordinaattori Juuso Toivolan johdolla. Erityisen monipuolisen ja useita näkökulmia sisältävän keskustelusta teki paikallisen yrityskentän sekä Rovaniemen kaupungin edustajien läsnäolo.

Työpajoissa pohdittiin ryhmissä niin huippu-urheilun mutta myös eri ikäisten kohderyhmien, lapset, nuoret, aikuiset ja ikäihmiset, liikkumistottumuksia etenkin terveyden edistämisen näkökulmasta.

Lasten liikkumistottumuksiin työryhmät kaavailivat mm. arkiliikunnan ja omaehtoisen liikkumisen lisäämistä perheen kanssa. Marjojen poimiminen ja monipuolinen luonnossa liikkuminen eri vuodenaikoina haluttiin nostaa uudenlaiseen arvostukseen. Kaiken kaikkiaan vanhempien kasvatuksellinen vastuu ulottuisi vahvemmin myös liikkumisen opettamiseen. Yhtä mieltä oltiin myös siitä, että kouluissa liikunnan määrää tulisi lisätä.

Nuorten kohderyhmässä tavoitteeksi asetettiin, että jokainen nuori saataisiin liikkumaan ja voimaan hyvin. Liikuntapaikat tulisivat olla helposti saavutettavissa olevia matalan kynnyksen toiminnan ympäristöjä. Millainen on nuoren täydellinen liikuntaviikko? Liikkumiseen halutaan kannustaa niin koulussa kuin vapaa-ajallakin, myös perheen kesken sekä perheille suunnatuissa tapahtumissa. Nuorten elämässä esikuvilla on huomattava merkitys innostuksen nostajina. 

Aikuiset tulisi saada aktivoitumaan mm. työolosuhteita kehittämällä, mutta myös yhteisten vapaa-ajan liikkumispaikkojen avulla ja liikunnallista asennetta edistämällä. Yhteisliikuntapaikoissa aikuiset ja lapset liikkuvat samoissa tiloissa yhdessä ja erikseen. Sukupolvien välinen yhdessätekeminen korostuu ja siihen halutaan kannustaa hyvistä kokemuksista tiedottamalla.
      
Ikäihmisten kohdalla nähtiin, että järjestötoimintaa tulisi edelleen lisätä ja kehittää tuomalla ikäihmisten toimintaan liikunnallisia elementtejä. Liikuntaneuvonta tulisi olla osa perus-terveydenhuoltoa. Liikuntapaikkojen ja -ryhmien saavuttaminen tulee tehdä helpoksi ja houkuttelevaksi ja kannustaa itsenäiseen arjessa suoriutumiseen liikkumalla kotona, pihalla ja lähimaastossa. Jälleen korostettiin sukupolvien välistä yhdessätekemistä ns. elämänkaariliikunta-paikoilla ja esiin tuli myös ikäihmisten elämänkokemuksen kunnioittaminen.

Liikuntateknologia leikin ja pelillisyyden muodoissaan nähtiin vielä melko hyödyntämättömänä mahdollisuutena liikkumiseen aktivoijana kaikissa kohderyhmissä. Erilaiset teknologiset konseptit voisivat toimia apuvälineinä arkiliikuntamuotojen houkuttelevuuden lisäämiseksi nykyajassa.

Huippu-urheilussa haluttiin nostaa esille idolien merkitystä. Kilpaurheilija on esikuva, joka edustaa tervehenkistä harrastusta, jolle on aikuisten, vanhempien, perheiden hyväksyntä. Menestyvät urheilijat vierailisivat mm. kouluissa välittäen viestiä ja kannustaen liikkumaan ja harrastamaan. Kilpaurheilussa vaikuttavuutta lisää liikuntalajit yhdistävä yhteistyö. Määrä luo laatua.     
Teksti ja kuvat: Sini Yli-Suvanto

torstai 22. tammikuuta 2015

Liikunnalla kohti kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia - hanke haastaa diabetesta sairastavat ja riskiryhmään kuuluvat liikuntaharrastusten pariin

Santasport Lapin Urheiluopistolla alkoi tammikuussa 2015 Diabeteksen ehkäisemiseen keskittyvä opintosetelihanke ”Hyvinvoinnin avaimet - kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia jo ensi askeleista alkaen”. Hanke kestää koko kevään toukokuun 2015 loppuun asti. Toimintaa rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Projektin tavoitteena on diabetesta sairastavien ja riskiryhmään kuuluvien liikuntaharrastusten aktivoiminen ja terveellisten elämäntapojen oppiminen. 

Hankkeen ensimmäisenä kohderyhmänä ovat diabeteksen sairastumiseen suuressa riskiryhmässä olevat ylipainoiset lapset ja nuoret sekä heidän perheensä. Toisena kohderyhmänä ovat perheet, joissa toinen tai molemmat vanhemmat ovat sairastuneita. Näissä tapauksissa myös lapset ovat erittäin suuressa riskiryhmässä. Kolmantena kohderyhmänä ovat odottavat äidit, joilla on riski sairastua diabetekseen. Tavoitteena on odottavien äitien raskausajan diabeteksen entistä tehokkaampi ehkäisy ja hoito, mikä vähentää olennaisesti myös lasten ja nuorten sairastumisriskiä.

Suomessa lasten diabetes on yleisempää kuin missään muualla maailmassa. Nuoruusajan (alle 40 v.) 1. tyypin diabetesta sairastaa 40 000 suomalaista ja aikuisiän (yli 40 v.) 2. tyypin diabetesta sairastaa 250 000 suomalaista. Lisäksi arviolta 200 000 ihmisen arvioidaan sairastavan 2. tyypin diabetesta tietämättään. Riski sairastua tyypin 2. diabetekseen on 40 % jos toisella vanhemmista on 2. tyypin diabetes. Jos molemmilla vanhemmilla on sairaus, niin riski on jo 70 %. Useat tutkimukset osoittavat, että 2. tyypin diabetesta voidaan ehkäistä tai viivyttää ravintotottumuksia muuttamalla ja liikuntaa lisäämällä. Lievimpien tautimuotojen osalta on mahdollista päästä jopa takaisin verensokerin normaalialueelle elintapoja muuttamalla terveellisempään suuntaan. Joskus tarvitaan myös kielteisesti vaikuttavien tapojen karsimista.

Tutkimusten mukaan raskausajan diabetekseen sairastuneilla odottavilla äideillä on erittäin korkea riski sairastua 2. tyypin diabetekseen myöhemmin. Tämän tiedon jakaminen raskauden alkuvaiheessa on erityisen tärkeää. Noin puolella raskaana olevista naisista Suomessa on raskausajan diabetekseen liittyviä riskitekijöitä. Äidin raskausajan diabetes voi vaikuttaa vauvan kokoon ja altistaa äidin myöhemmin puhkeavalle tyypin 1. tai 2. diabetekselle.

Hankkeen kohderyhminä ovat:
  • Ylipainoiset lapset – ”Sporttia elämään!” 
  • Odottavat äidit – ”Liiku elämäsi tärkeimmät kuukaudet”  
  • Riskiryhmään kuuluvat perheet – ”Terveisiä perheestä!”

Hankkeen vastaava liikunnan-
ohjaaja Teemu Vallenius
Tarkoituksenamme on järjestää OKM:n tukemana liikuntakerhoja lapsille ja odottaville äideille, sekä liikunnallisia perheleirejä urheiluopistolla. Lasten ja odottavien äitien liikuntakerhot starttaavat mahdollisuuksien mukaan helmikuun alussa (vko 6) ja kestävät toukokuun loppuun (vko 22). Ryhmät olisivat maanantaisin ja keskiviikko iltapäivisin. Perheiden viikonloppuleirejä on suunnitteilla järjestää kahdesti kevään aikana. Toinen leiri olisi maaliskuussa ja toinen toukokuussa.

Liikuntakerhoissa on tarjolla kaikille sopivia liikuntalajikokeiluja. Lapsien ryhmässä ohjelmassa on muun muassa: yhteisiä tutustumisleikkejä, rentoja pallopelejä, kuntosaliharjoitteluun sekä ryhmäliikuntamuotoihin tutustumista ja erilaisia leikkimielisiä kisailuja. Odottavien äitien ryhmässä ohjelmassa on muun muassa: hauskoja yhteisiä ryhmäytymisleikkejä, monipuolisesti erilaisia ryhmäliikuntatunteja sekä kuntosaliharjoittelun perusteita.

Perheiden viikonloppuleireillä opitaan hyödyllistä tietoa omasta hyvinvoinnista ja ravinnon ja liikunnan vaikutuksesta terveyteen asiantuntijaluennoilla. Lisäksi viikonloppulomilla liikutaan rennosti yhdessä perheen kanssa myös muihin perheisiin tutustuen.

Lisätietoja voi kysyä sähköpostitse Teemu Valleniukselta osoitteesta: teemu.vallenius(at)santasport.fi

Tervetuloa mukaan liikkumaan rennolla asenteella!

Sporttia elämään -ryhmään ilmoittautuminen

torstai 18. joulukuuta 2014

Varhaisen lapsuusvaiheen uimaopetusmalli

Vuonna 2010 Santasport Lapin Urheiluopistolla aloitettiin uimaopetuksen kehitystyö, jonka välietappi koettiin marraskuussa aiheesta kirjoitetun opinnäytetyön julkaisun muodossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uusi ja nykyaikaa palveleva uimaopetusmalli 0-6 -vuotiaille lapsille. Tästä ikävaiheesta käytetään myös määritelmää varhainen lapsuusvaihe. Opinnäytetyön tarkoituksena oli hakea tietoa 0-6 -vuotiaan lapsen kyvystä oppia uimaan vapaauintia. Uuden uimaopetusmallin avulla pyritään luomaan uusia käsityksiä lasten uimaopetuksesta, sekä herättämään keskustelua uimaopetuksen aloitusiästä ja opetussisällöistä.

Varhaisessa lapsuusvaiheessa aloitettu uimaopetus tukee lapsen fyysistä, sosiaalista ja kognitiivista kehitystä. Näiden lisäksi se myös mahdollistaa varhaisen lapsuusvaiheen ominaisuuksien hyödyntämisen oppimisessa. Näitä ominaisuuksia ovat muun muassa ennakkoluulottomuus ja rentous taidon oppimisessa. Nämä ominaisuudet ovat molemmat tärkeitä uimataidon oppimisessa ja niiden avulla hankittujen vahvojen perustaitojen on tarkoitus palvella lasta läpi elämän, on kyse sitten uinnin harrastajasta tai uimakoululaisesta.

Lasten uimataidon ja vesiturvallisuuden lisäämisen ohella uimaopetusmallin pyrkimys on täydentää aiempia Suomessa tehtyjä uinnin kehitystöitä, kuten Huippu-urheilun muutos-projektin yhteydessä luotua kilpauimarin polkua. Uimaopetuksella ja uintivalmennuksella on paljon yhtymäkohtia ja jokaisen lapsen polun alku on samanlainen. Osalla polku vie kilpauinnin pariin, toisilla taas ei. Uimataidon oppiminen on silti yhtä tärkeä molemmissa poluissa. Uimaopetuksen kehittäminen on kansallisesti ja kansainvälisesti hyvin tärkeää lasten taidokkuuden ja vesiturvallisuuden vuoksi. Opinnäytetyön aihe on tällä hetkellä ajankohtainen ja aiheesta tulisi tehdä lisää tutkimuksia, jotta voisimme ymmärtää paremmin uimataidon oppimista ja vesiturvallisuuden kehittymistä.  

Uimataidon oppiminen varhaisessa lapsuusvaiheessa

Uintiharjoittelun vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen on tutkittu kansainvälisissä tutkimuksissa vuodesta 1935, mutta silti tutkimustietoa on saatavilla vähäisesti. Tutkimustieto auttaa ymmärtämään uimataidon oppimista ja vesiturvallisuuden kehittymistä paremmin. Lisääntynyt ymmärrys auttaa vesiliikunnan ammattialaisia uimaopetuksen kehitystyössä.

Suoritettujen tutkimusten avulla on selvitetty varhaisen lapsuusvaiheen oppimisen vaikutuksia taidon hallitsemiseen, hukkumisriskin vähenemiseen ja lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Tutkimustulokset osoittavat paljon positiivisia vaikutuksia edellä mainittuihin osa-alueisiin, joten uimaopetuksen aloittamista voidaan suositella jopa vuoden ikäisille lapsille.  


Kuva 1. 2-3 -vuotiaiden ryhmässä opetellaan taitoja vanhemman kanssa erisyvyisissä altaissa.

Opinnäytetyön vaiheet

Uuden uimaopetusmallin lähtökohtana käytettiin Santasport, Lapin Urheiluopistolle aiemmin kehitettyä uimaopetusmallia, sekä varhaisen lapsuusvaiheen uimaopetukseen liittyviä tutkimustuloksia ja kirjallisuutta. Näiden lisäksi vertailukohtia haettiin myös ulkomaisista uimaopetusmalleista. Opinnäytetyöprosessissa uimaopetusmallia kehitettiin Demingin laatuympyrän mukaan. Kehitystyö tapahtui kahdessa uimakoulujaksossa, joissa kehityksen tueksi kerättiin tietoa tapaustutkimuksen avulla havainnointi ja päiväkirja menetelmillä.

Havainnoinnissa tarkasteltiin uimakouluun osallistuvien lasten kykyä oppia tavoitteiksi asetettuja taitoja ja uimaopettajien kirjoittamista päiväkirjoista haettiin tukea ja selityksiä havainnoinnin tuloksille. Uimaopetusmallin kaikilla ikäryhmillä on seitsemän taidon pääkohtaa ja pääkohdat sisältävät 3-4 alakohtaa. Jokaisesta taidon pääkohdasta nimettiin yksi alakohta tavoitteeksi. Nämä tavoitteet näkyvät uimaopetusmallissa tummennettuina. Lapset saavuttivat tavoitetaitoja nousujohteisesti ikäryhmien välillä. Ensimmäisessä uimakoulujaksossa 2-3 -vuotiaat saavuttivat 35,7 %:n osuuden taidoista, 4-5 -vuotiaat 75,4 %:n osuuden ja 5-6 -vuotiaat 91,7 %:n osuuden. Toisessa uimakoulujaksossa 2-3 -vuotiaat saavuttivat 38 %:n osuuden taidoista, 4-5 -vuotiaat 50 %:n osuuden ja 5-6 -vuotiaat 100 %:n osuuden.

Uimaopetusmallin luomisessa tavoiteltiin loogista ja yksinkertaista kokonaisuutta, jossa taidon oppiminen on keskiössä. Uuden mallin mukaan oppiminen on suoraviivaista ja se sisältää mahdollisimman vähän välimalleja, kuten alkeisuintityylejä. Yksinkertaisella rakenteella pyritään varmistamaan lapselle nautinnollinen ja helppo oppimispolku, sekä uimakoulun hyvä hyötysuhde sijoitettuun rahaan verrattuna.

Uusi uimaopetusmalli

Uimaopetusmalli määrittää toiminnan sisällön sekä tavoitteet, joten sen keskeisen roolin vuoksi on tärkeää, että uimaopetusmalli on ajan tasalla. Tarkasteltavia asioita ajantasaisuuden määrittämiseksi ovat opetusryhmien koko ja ikäryhmät, opetukselliset pääteemat ja niiden alaiset taidot.

Luotu uimaopetusmalli rakentui kolmivaiheiseksi. Ikäryhmät muodostuivat 2-3 -vuotiaista, 4-5 -vuotiaista ja 5-6 -vuotiaista. 2-3 -vuotiaiden ryhmän tavoitteena on veteen tutustuminen, vesielementin luominen turvalliseksi oppimisympäristöksi, lapsen omatoiminen liikkuminen veden eri syvyyksissä, sekä kellumisen, liukumisen ja potkujen hahmottaminen. Lapsi osallistuu 2-3 -vuotiaiden ryhmään oman vanhempansa kanssa. Oppimisympäristöt vaihtelevat rinnansyvyisen ja uintisyvyisen veden välillä. 4-5 -vuotiaiden ryhmän tavoitteissa eroavaisuuden aiempaan ryhmään huomaa taitojen painotuksessa kohti uintisyvyistä vettä. Uimakoululaiset käyvät totuttautumassa uintisyvyiseen veteen, eli pyrkimyksenä on luoda uintisyvyisestä vedestä luonnollinen oppimisympäristö. Luonnollisuus ja rentous vedessä edesauttavat lasta kehittymään uimataidossa ja sitä kautta edistämään vesiturvallisuutta. 5-6 -vuotiaiden ryhmässä lapselle aiemmin kehitettyä vahvaa perustaitavuutta hyödynnetään uinnin lajitaitojen oppimisessa. Toiminnan tarkoitus on kehittää osallistujien uimataitoa vesitaitavuuden ja uintitekniikoiden muodossa. Aiempiin ryhmiin verrattuna taitojen alakohdissa sukelletaan syvemmälle, liikutaan pidemmälle, hypitään vaikeampia hyppyjä ja opitaan uintitekniikoita.


Kuva 2. Uintialustat mahdollistavat jo 4 vuotiaan lapsen siirtymisen uintisyvyiseen oppimisympäristöön.

Oppimisympäristö siirtyy vaiheittain uintisyvyiseen veteen. Uintisyvyisellä vedellä pyritään takaamaan taitojen laaja kehittyminen. Lapset oppivat toimimaan vedessä ja hyödyntämään ympäristöä jossa heidän jalat eivät yllä pohjaan. Uintisyvyinen oppimisympäristö luodaan lapsille turvalliseksi uintialustoilla (kuva 3), jolloin uimakoululaisten jalat yltävät pohjaan ja alustojen avulla voidaan rytmittää lasten lepohetkiä asettamalla niitä eri etäisyyksille. Valinta uintisyvyisestä vedestä on tehty tietoisesti tarkoituksena edistää lasten uimataitoa ja lisätä heidän vesiturvallisuutta entisestään. 

Kuva 3. 5-6 -vuotiaana lapset opettelevat uimataitoa turvallisesti uintialustojen avulla.

Yksi uimaopetusmallin keskeisimmistä tavoitteista on, että lapsi oppii tulevaisuuden kannalta tärkeitä taitoja ennen kouluikää. Opinnäytetyöprosessissa luotu malli on ollut käytössä tämän syksyn ja olemme pystyneet havainnoimaan, että tämän tavoitteen osalta malli toimii ja se osoittaa lasten uimataidon kehitystä tarkastelevat tutkimukset todeksi. Opinnäytetyönä suoritettu uimaopetusmallin luomisprosessi onnistui täydellisesti huomioiden aikaresurssit. Luotu malli kaipaa jatkokehitystä, jota mallin osalta on jo jatkettukin.

Teksti:
Jukka Shemeikka
Lapland University of Applied Sciences - Social Services, Health and Sports
Master’s Thesis
Commissioned by Santasport – Lapland Sports Institute

torstai 9. lokakuuta 2014

Senioreiden Tsemppipäivät Santasportissa

Syksyn aikana Santasportissa järjestetään kerran kuukaudessa kiireetön ja virikkeellinen päivä Senioreiden Tsemppipäivien merkeissä yhteistyössä Lapin kesäyliopiston kanssa. Päivän aikana osallistujat saavat käytännön vinkkejä ja eväitä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, omasta toimintakyvystä huolehtimiseen sekä arjessa selviämiseen.



Jokaiselle kuukaudelle on oma teemansa, jonka ympärille päivä on rakennettu. Pääteeman lisäksi jokainen tsemppipäivä pitää sisällään monipuolista liikuntaa ja kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä asioita.

Syyskuussa Taiteiltiin tasapainoista elämää, lokakuussa haettiin Ravinnosta puhtia päivään, marraskuussa (5.11.2014) etsitään – Lihaskuntoa rangan tueksi ja joulukuussa (3.12.2014) muistellaan kuinka – Vesi on vanhin voitehista.

Tsemppipäivien tarkoitus on jakaa kokonaisvaltaisesti tietoa keskittyen aina yhteen teemaan kerrallaan. Jokainen Tsemppipäivä aloitetaan kevyesti värikkään välipalan kera ennen liikuntalajeihin tutustumista. Päivän aikana osallistujat pääsevät tutustumaan erilaisiin liikuntamuotoihin ja saavat myös vinkkejä siihen, kuinka voivat sisällyttää harjoitukset oman arkensa keskelle. Tsemppipäivän aikana kuullaan myös asiantuntijaluento, joka tukee päivän teemaa. Välipala, ruokailu ja päiväkahvit ovat huomioitu päivään mukaan, jotta jokainen jaksaa iloisella mielellä liikkua ja ottaa päivän annista kaiken irti.

Syyskuun tsemppipäivä sai iloisen vastaanoton ja osallistujat olivat todella tyytyväisiä päivän antiin. Päivän aikana tutustuttiin mm. uusiin ihmisiin sekä uuteen liikuntaympäristöön.

Tsemppipäivät ovat aina keskiviikkoisin. Ohjelma alkaa klo 8.30 ja päättyy iltapäivällä klo 16.00. Päivään sisältyy lämmin ateria, välipala sekä päiväkahvit. Tarkempia ohjelmasisältöjä löytyy Santasportin sivuilta http://santasport.fi/senioreille Tulethan sinäkin kuulemaan lisää terveyttä ja hyvinvointia edistävistä asioista!

Tervetuloa mukaan yksin tai yhdessä, ikään tai kuntoon katsomatta!